05 januari 2017

Honing Teriyaki Kip

Honing Teriyaki Kip

Ik heb mezelf deze 1e week van het nieuwe jaar vrij gegeven. Brood heb ik niet gebakken, maar wel mijn nieuwe keukenspeelgoed, de Instant Pot, uitgebreid getest. Ik heb er al van alles in klaargemaakt en ik ben heel blij met de resultaten.

Deze heerlijke kip in honing teriyakisaus heb ik al eerder klaargemaakt, maar dan in de slowcooker (recept hier). In de slowcooker duurt het ongeveer 4 uur voordat de kip gaar is. In een Instant Pot kan dat veel sneller als de high pressure stand wordt gebruikt. De kip wordt 15 minuten op hoge druk gekookt maar de totale tijd wordt wel iets langer. De druk moet immers eerst opgebouwd worden en moet er ook weer af. De totale tijd komt op zo'n 40 minuten. Tip: laat als het programma is afgelopen de druk eerst minstens 10 minuten uit zichzelf dalen, anders is de kans groot dat de kip taai wordt. Na die 10 minuten kan de druk eraf gehaald worden door het ventiel naar Venting te draaien. De resterende stoom ontsnapt dan (pas op: heet). Zodra het pinnetje naast het ventiel naar beneden zakt is de druk eraf en kan het deksel geopend worden.

In plaats van een Instant Pot kan uiteraard een ander merk (elektrische) snelkookpan worden gebruikt.

Honing Teriyaki kip - Instant Pot
  • 900 – 1200 gram kipfilet
  • 135 gram Kikkoman sojasaus met minder zout
  • 150 gram honing
  • 60 gram rijstazijn
  • 70 gram ui, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, fijngesneden
  • flinke snuf versgemalen peper
  • 15 gram verse gemberwortel, geraspt of heel fijngesneden
  • 60 gram/ml water
  • 3 eetlepels maïzena
  • 3 bosuitjes in schuine stukjes gesneden
  • sesamzaadjes
  • gekookte rijst

Instant Pot
  1. Vet de binnenpot in met een beetje zonnebloemolie of invetspray uit een spuitbus. Leg de kipfilets in de binnenpan.
  2. Meng sojasaus, honing, rijstazijn, ui, knoflook, peper en gember in een schaaltje. Giet over de kip.
  3. Sluit het deksel en zet het ventiel op Sealing. 
  4. Druk op Poultry (stand Normal = 15 minuten high pressure).
  5. Laat als het programma is afgelopen de druk langzaam teruglopen (NPR). Draai na 10 minuten het ventiel naar Venting en laat de druk verder dalen (QR). 
  6. Druk op Keep warm/Cancel en open het deksel. Haal de gare kipfilets uit de binnenpan, leg op een bord en trek het vlees met twee vorken uit elkaar.
  7. Meng het water met de maïzena. 
  8. Druk op Sauté en laat de saus aan de kook komen. Voeg langzaam het maïzenapapje toe en laat de saus binden. 
  9. Doe het kippenvlees terug in de pan en roer door de saus.
  10. Schep gekookte rijst in borden, schep de kip met saus erover en garneer met bosui en sesamzaadjes.

Honing Teriyaki kip

Honing Teriyaki Kip


Bron: Gimme some oven.

3 opmerkingen:

Winny zei

Ik heb alleen nog maar appelcompote en rijst gemaakt maar nu al dol enthousiast over de Instantpot :)Heb hem pas sinds dinsdag in huis. Weekje vrij om er mee aan de slag te gaan is een goed idee!

Anoniem zei

Anja:

Zo blij met alle lekkere recepten. Heb mijn Crock-pot nu een week en ben heel enthousiast over de resultaten.
Ik ga de recepten zeker uitproberen.

Ellen M. zei

Wat is dit een heerlijk recept! En ook zo makkelijk in mijn crockpot express. Ga het vandaag voor de 2e keer maken!