03 oktober 2015

Zalm met teriyaki-gember saus uit de oven met sesam zoodles

Zalm met teriyake-gembersaus

Steeds neem ik me voor om vaker vis te eten, maar het komt er maar niet van. Op de één of andere manier zit het niet in mijn systeem. Na het eten van deze lekkere zalm heb ik me wederom voorgenomen om vaker vis op tafel te zetten. Eens kijken of het me vanaf nu wel lukt.

De zalm wordt gebakken in de oven. Geen gespetter in een pan en de stukken vis blijven heel, je hoeft ze niet halverwege om te draaien. Als ik vis in een pan bak dan ben ik er altijd mee aan aan het rommelen (ja ik weet het, dat moet ik niet doen!) met als gevolg dat de stukken vis aan de pan blijven kleven en breken tijdens het omdraaien.

Erbij aten we zoodles (courgetteslierten) met peultjes. Low-carb en je hebt meteen een bord vol groenten. De zoodles zijn snel gaar. Blijf erbij staan, schep ze steeds om en laat ze niet te lang in de pan, anders worden ze te zacht. De peultjes heb ik eerst een paar minuten geblancheerd omdat ze minder snel gaar zijn dan de zoodles. Je kunt de peultjes vervangen door sugarsnaps.

Voor het maken van de zoodles gebruik ik deze spiraalsnijder. Gaat uitstekend en het apparaat is makkelijk in gebruik. Alle onderdelen kunnen in de afwasmachine. De spiraalsnijder blijft tijdens het gebruik stevig op de ondergrond staan door de zuignappen. Er worden drie verschillende snijplaten bij geleverd. Uiteraard kun je er ook andere groenten en ook fruit mee snijden.

In de saus heb ik sriracha chilisaus van het merk Flying Goose gebruikt (de versie met gember). Dit is een hele hete saus, dus pas op met toevoegen! Te koop bij onder andere Albert Heijn, de Sligro en ook online. Je kunt het vervangen door hete chilisaus of sambal.

Bron: aangepast recept van Inspiralized.

Zalm met teriyaki-gember saus uit de oven met sesam zoodles (2 personen)

Vis en marinade:
  • 2 stukken zalmfilet
  • 4 eetlepels coconut aminos of lichte sojasaus
  • 1 eetlepel rijstazijn
  • 2 theelepels verse gember, geraspt
  • 1 grote teen knoflook, geraspt
  • 1 eetlepel geroosterde sesamolie
  • 1 eetlepel vloeibare honing
  • ½ theelepel sriracha chilisaus (met gember) of hete chilisaus of sambal
  • 2 dunne bosuitjes, in dunne ringetjes gesneden
Sesam zoodles
  • ± 150 gram peultjes of sugar snaps
  • 2 courgettes
  • 1 eetlepel geroosterde sesamolie
  • 1 grote teen knoflook, fijn gesneden
  • 2 theelepels verse gember, fijn gesneden
  • 2 dunne bosuitjes, in dunne ringetjes gesneden
  • ½ theelepel gedroogde chilivlokken

Verwarm de oven voorop 220 °C (boven-/onderwarmte) of 200 °C (hete lucht). Bekleed een bakplaat met bakpapier of bakmatje.
Roer de ingrediënten voor de marinade in een schaaltje door elkaar en leg de vis erin. Laat onder af en toe draaien 15 minuten marineren.

Maak de peultjes of sugar snaps schoon en blancheer ze enkele minuten in kokend water. Laat ze in een vergiet uitlekken.

Zoodles: was de courgette, snij de uiteinden eraf en snij de courgette met een spiralizer in slierten. Zet apart tot gebruik.

Leg de zalmfilets op de bakplaat en lepel er wat van de marinade over. Zet de bakplaat in de oven en laat de zalm in ± 15 minuten gaar worden. Schep er halverwege de baktijd nog een keer wat van de marinade over.

Verhit als de zalm 10 minuten in de oven staat een wok en laat de sesamolie warm (niet te heet!) worden. Roerbak de knoflook, gember, bosuitjes en chilivlokken 30 seconden en voeg dan de peultjes of sugarsnaps en de courgette toe. Laat de groenten al omscheppend in ± 3 minuten beetgaar worden.

Schep de groenten met een schuimspaan uit de wok op (voorverwarmde) borden en leg de zalm erop. Meteen serveren.

1 opmerking:

Unknown zei

Beste Levina, een heerlijk low-carb recept, dat prima in mijn dieet past. Omdat jij ook heel heerlijk brood kunt bakken: zou je voor mij een low-carb broodrecept hebben? Liefst niet met amandel- of kokosmeel maar bijvoorbeeld wel sojameel. Je zou mij er een groot plezier mee doen.
Groeten, Ellen.