08 december 2012

Boekrecensie: Greendelicious

De rijkdom van een eigen oogst op je bord
Bovenstaande zin geeft de sfeer van het boek Green delicious, geschreven door Natascha Boudewijn, perfect weer. Greendelicious, puur koken met je eigen oogst, is een prachtig boek waarin Natascha je niet alleen meeneemt naar haar tuin, maar je ook vertelt hoe je in je eigen tuin en zelfs op een balkon groenten en kruiden kunt telen.

Het boek staat vol met mooie foto's en alle seizoenen komen aan bod. Bij ieder seizoen staan recepten en tips over de teelt en de rassen van de gebruikte (vergeten) groenten, kruiden en bloemen.

Ik sloeg het boek open bij het recept voor bietentaartjes met brie & walnoot en dat is meteen ook het eerste recept wat ik ga maken. Het lijkt me heerlijk!

Er staat ook een enkel recept in dat ik zeker niet ga maken, bijvoorbeeld de Armeluiskappertjes gemaakt van de zaden van de Oost-Indische kers. Ik weet namelijk niet hoe ik aan die zaden zou moeten komen. Waarom niet? Ik zal het nu maar eerlijk bekennen: ik heb geen groene vingers. Ik laat bij wijze van spreken nog een plastic plant dood gaan!

Hoe inspirerend Natascha ook schrijft, ik zie het nog niet gebeuren dat ik op mijn kleine balkon of naast de voordeur in het hofje waar ik woon allerlei bakken neer ga zetten en daarin mijn eigen groenten ga verbouwen. Sorry Natascha .....

Het boek won ik trouwens bij een actie op BoonBlogt van Joke Boon. Ik ben er, ondanks het ontbreken van groene vingers, erg blij mee want het is een bijzonder boek.

Green delicious
Natascha Boudewijn
ISBN 9789023013600
Uitgeverij Becht
€ 18,95

Meer informatie en recepten van Natascha kun je vinden op haar website.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Grappig, ik heb zelf ook geen groene vingers en planten hebben het bij mij slecht. Het boek vind ik wel heel leuk en heb er al een recept uit gemaakt. Erg lekker!

Andreas Heijdendael zei

Oostindische kers is werkelijk het makkelijkerst wat je kunt hebben in de tuin. En je kunt niet alleen de zaadjes opeten maar de hele plant.

En nog eens zoiets... Groene vingers hebben is onzin. Je hoeft geen groene vingers te hebben hoor, die planten weten wel hoe ze moeten groeien, daar hoef je niks voor te doen. :-) Met andere woorden: Koop eens een zakje zaad van de oostindische kers, gooi het in de tuin op een zonnige plek en verbaas je over de bloemenpracht en de heerlijke smaak van de bloemen, blaadjes en zaadjes :-)

Levine zei

@Andreas: behalve dat ik geen "groene" vingers heb, heb ik ook geen tuin ......