07 juli 2012

Kip met zoete sojasaus

Kip met zoete sojasaus

Dit gerecht heb ik al een paar keer gemaakt en het valt iedere keer weer in de smaak bij mijn tafelgenoten. Het klaarmaken is een fluitje van een cent, het dan ook nog eens fraai op de foto zetten is weer een ander verhaal. Meestal zit iedereen al ongeduldig te wachten totdat het eten klaar is en dan moet ik snel snel snel een foto maken. Dat gaat natuurlijk niet!

Ooit volgde ik een workshop 'Taartjes fotograferen' bij Simone van Junglefrog Images, dus ik weet een héél klein beetje hoe ik het zou moeten aanpakken. Zou moeten ja, want in de praktijk is het helaas moeilijker dan het lijkt. Zij gaf mij toen onder andere de tip om het gerecht al van te voren klaar te maken en het dan op de foto te zetten. Je hebt dan meer tijd en je kunt het herschikken tot en met. Afijn, dat komt er dus bij mij nooit van, zeker niet met gerechten die we 's avonds eten .....

Omdat ik nog lang niet tevreden ben over mijn foto's ga ik binnenkort op herhaling. Ik ga dan, ook weer bij Simone, de workshop styling en fotografie voor foodbloggers volgen. Ik kijk er nu al naar uit!

Terug naar het gerecht. Het recept is van Kay, zij schrijft het weblog Kayotic Kitchen. Veel gerechten die zij maakt en waarvan ze het recept geeft op haar blog spreken mij zeer aan. Geen poespas, geen ingewikkelde dingen, maar wel alles vers en zonder pakjes en zakjes. Ieder recept wordt uitvoerig en op een soms grappige manier beschreven en zijn voorzien van mooie en duidelijke stap-voor-stap foto's. Complimenten!

Kay maakt dit gerecht met varkensvlees. Ook lekker, maar dit keer heb ik het met kipfilet gemaakt.

Kip met zoete sojasaus
  • 450 gram kipfilet (of varkensvlees)
  • 4 eetlepels/60 ml (lichte) sojasaus
  • 2 eetlepels/30 ml gembersiroop
  • 3 eetlepels/45 ml zoete chilisaus
  • 1 eetlepel bruine basterdsuiker of gula djawa
  • ¼ theelepel chilipoeder
  • ½ theelepel kerriepoeder
  • 1 grote ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 paprika (kleur maakt niet uit)
  • ± 2 eetlepels/30 ml zonnebloemolie of wokolie
Snijd de ui in halve ringen, de paprika in dunne repen en rasp of hak de teentjes knoflook fijn.

Meng sojasaus, gembersiroop, chilisaus, bruine basterdsuiker, chilipoeder en kerriepoeder in een schaaltje door elkaar.

Snijd kipfilet (of varkensvlees) in dunne reepjes.

Verhit een wok of wadjan op hoog vuur, voeg de olie toe en laat die ook heet worden. Roerbak de ui en paprika op hoog vuur 2 - 3 minuten totdat de ui begint te kleuren. Schep het mengsel uit de wok/wadjan en zet even apart.

Verhit nog een beetje olie en roerbak de kip- of varkensvleesreepjes totdat ze gaan kleuren. Voeg de knofkook toe en roerbak 30 seconden mee. Voeg de ui en paprika weer toe en schep het mengsel om. Roer het sausje erdoor en laat het mengsel op hoog vuur en onder af en toe omscheppen ± 5 minuten sudderen totdat de saus is ingedikt.

4 opmerkingen:

Monique van den Berg zei

Lijkt me heerlijk. Dit recept ga ik zeker eens proberen.

Enne die foto, is vind hem prachtig. Wat mij betreft zou die zo in een kookboek kunnen staan.

Groetjes, Monique

qm zei

lijkt me ook een heerlijk recept.
deze ga ik zeker eens proberen.
en ik zou er niet een mooiere foto vsn kunnen maken.
groetno

Monique van den Berg zei

Ik heb dit recept van het weekend gemaakt en het smaakte heel lekker.
wat mij betreft een blijvertje.

Groetjes, Monique

4pure by Andrea zei

Ziet er lekker uit. Een goede tip om een keer uit te proberen. En met die fotografie komt het zeker goed!