25 augustus 2011

Bramentaart (2)

Bramentaartje

Het deeg van deze bramentaart wordt in een foodprocessor gemaakt, makkelijker kan niet: doe alle ingrediënten – behalve de bramen en de geschaafde amandelen – in de kom, druk een paar keer op de pulseknop en klaar.

Nog meer lekkere recepten met bramen:
- Bramentaart
- Cake met appel en bramen
- Bramen-kaneeltaart


Bramentaart
Recept printen
  • 140 gram fijn gemalen amandelen (amandelmeel)
  • 140 gram zachte ongezouten roomboter
  • 140 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 140 gram zelfrijzend bakmeel
  • snufje zout
  • 2 eieren
  • 1 theelepel vanille extract
  • 200 – 250 gram bramen
  • ± 2 eetlepels geschaafde amandelen
  • poedersuiker, om de taart mee te bestrooien voor het opdienen
  • springvorm of vorm met losse bodem van Ø 20 cm, ingevet en bodem eventueel bekleed met bakpapier
Verwarm de oven voor op 180 °C.

Doe de gemalen amandelen, boter, suiker, zelfrijzend bakmeel, zout, eieren en vanille in de kom van een foodprocessor. Druk een paar keer op de pulseknop totdat alle ingrediënten goed gemengd zijn.

Verdeel de helft van het mengsel over de bodem van de vorm, verdeel de bramen erover en dek af met de rest van het mengsel. Zorg ervoor dat het grootste deel van de bramen bedekt is. Het zal er niet perfect uitzien. Geeft niets, alles komt goed tijdens het bakken!

Verdeel er als laatste de geschaafde amandelen over.

Bak het taartje in het midden van de oven in ongeveer 50 minuten gaar en bruin. Zet het taartje na het bakken op een rooster en verwijder na ± 10 minuten de rand van de vorm en laat het taartje op een rooster verder afkoelen. Bestrooi het taartje voor het serveren met poedersuiker.

Bron: GoodFood

13 opmerkingen:

Valentine zei

Hoi!

Lijkt me een lekker recept. Zou het graag maken maar ik heb geen foodprocessor (alleen een blender :-). Denk je dat het deeg ook op een andere manier gemaakt kan worden?

Onder de knotwilg zei

Mmmm, ziet er heerlijk uit. Ook ik vroeg me af of het ook gewoon met de mixer kan?

Groetjes Tineke

Anoniem zei

Ja ik denk mixer kan ook;l) Ik zal het in ieder geval zo proberen.Lekker;)

Levine zei

Het deeg kan ook met de mixer gemaakt worden. Succes met bakken :-)

Onder de knotwilg zei

Mooi, dan gaan we het zeker eens proberen!

Groetjes Tineke

Anoniem zei

O, dat was lekker zeg... ik heb hem met de nieuwe druivenoogst gemaakt. Afgezien van een pitje uit de druif was dit een overheerlijk taartje!! Die blijft!

Jolande

Arienne zei

Wat een superlekker taartje zeg!! Alleen dat amandelmeel, waar haal je dat toch? ik heb gewoon geschaafde amandelen fijngemalen, maar ik had 3 doosjes nodig. Heb je een goede tip voor me?

Arienne

Karel zei

Ik heb dit afgelopen zondag gemaakt en kom er niet meer onderuit om dit vaker te doen. Ze aten het onder mijn handen vandaan...

Deeg maken gaat prima zonder foodprocessor, ik heb het in de KitchenAid gemaakt met de platte paddle.

Ik koop mijn amandelmeel in de molen waar ik al mijn meel koop. Ik maak er normaliter zelf mijn amandelspijs van, maar zelf amandelen malen kan natuurlijk ook.

http://www.molendevlijt.nl

Anoniem zei

Ik hoop niet dat ik net een heleboel amandelmeel bij de Vlijt voor je heb weggekaapt Karel :-)
Morgen een jarige en je raadt nooit wat ik weer moet bakken!

Jolande

Levine zei

@Arienne: ik haal amandelmeel bij een reformwinkel en bij groothandel De Sligro. Je kunt het ook zelf maken door amandelen fijn te malen in een foodprocessor. Is precies hetzelfde :-)

Karel zei

Jolande

Arghhh, was jij dat.... %$#$%$@


;-)


Karel

Louie's Sweet Kitchen zei

Ziet er super lekker uit!

Anoniem zei

Hoi Levine,

Superbedankt voor dit lekkere recept. Ik heb het afgelopen
weekend gemaakt en hield mijn hart
vast want ik kan niet zo goed
bakken en koken ;-S
Ik dacht ohjeeohjeeohjee, zondag
komt er bezoek en ik kan niet meer
naar de bakker hollen voor iets
anders lekkers als het mislukt!!!!
Maar het resultaat mocht er zijn en dat is te danken aan dit wonderrecept :-D

Helaas kan ik de foto niet bijvoegen via deze website..

Maar in ieder geval bedankt dus!

Groetjes,
Angelique