22 december 2010

Kerstmenu 2010 – 2

Gisteren wist ik nog niet wat te eten met Kerst, nu kan ik niet kiezen uit de recepten die naast me op een stapeltje liggen. Het is ook altijd wat met mij. Ga ik beproefde recepten maken of iets nieuws? De Eetschrijver twitterde gisteren dat Kerst voor hem juist de gelegenheid is om los te gaan en nieuwe dingen te bedenken. Ik ben daar een beetje huiverig voor, want als het mislukt zit je mooi met de gebakken peren! Ik twitterde vervolgens iets terug met daarin de woorden ‘perfectionistisch’ en ‘faalangst’. Nog geen minuut later kreeg ik een bericht van een faalangst expert met daarin tips om je faalangst te overwinnen. Nu heb ik helemaal geen last van faalangst (denk ik), wel soms van het feit dat ik alles goed - noem het perfectionistisch - wil doen, maar ik heb toch even gespiekt naar de tips.


Daar gaan we:
  • zorg voor een goede voorbereiding
  • ga niet uitstellen
  • stop met doemdenken
Oké, dat is simpel, ik moet ‘gewoon’ doen in plaats van denken dat het mis kan gaan.

Inmiddels heb ik het volgende menu bij elkaar gegoogled:

1e Kerstdag
Alle gerechten zijn simpel te bereiden en kunnen voor een groot deel voorbereid worden. Voor de Bisque van Hollandse garnalen heb ik bij de groothandel een zak garnalendoppen gekocht om de bouillon mee te maken. Heel handig! Scheelt weer pellen en het is nog goedkoper ook. Om de soep mee af te maken heb ik twee bakjes Hollandse garnalen gekocht. De stoofpeertjes en cranberrycompote zijn traditie, ook dit jaar mogen ze niet ontbreken op onze kersttafel. De kalkoen gaart in de oven, handig want dat betekent dat ik genoeg ruimte heb op de kookplaat. Het recept van de rode kool is van de oma van Debby van Cookfreshfood liet ze me weten. De tiramisu klinkt wellicht oubollig of afgezaagd, maar ik kan me niet heugen dat ik het gemaakt of gegeten heb. Bovendien is het een recept van Gerrit Jan van Eetschrijven waar hij ooit een prijs mee won en waarvan hij zelf zegt dat het het lekkerste recept is dat er in het Nederlands op internet te vinden is. We zijn zeer benieuwd!
2e Kerstdag
Deze dag is een luie dag, geen gasten aan onze dis. We maken het gezellig en houden het simpel met een Hollandse pot met een twist. De chocoladepuddinkjes, lekker nog vloeibaar binnenin, wil ik al zo lang maken en nu gaat het er dan eindelijk van komen.

Ik wens al mijn lezers een hele gezellige Kerst!

3 opmerkingen:

Monique zei

Vanaf hier ook een paar fijne (en vooral stressloze) kerstdagen toegewenst!

mstrixie zei

Heerlijk tiramisu, vorig jaar ook gemaakt. Het is leuk om de tiramisu te versieren, door voordat je er cacao over strooit een kerstboom van papier op te leggen en deze na het strooien weer weg te halen. Geeft een leuk effect.

Marjoke zei

Hele fijne dagen gewenst en je menu ziet er heerlijk uit.
Overigens; je hebt positieve en negatieve faalangst en dank zij de eerste voel je een gezonde spanning en presteer je juist beter. Geniet dus lekker van een klein beetje positieve faalangst.