27 juli 2010

Zoete broodjes met sinaasappel

Zoete broodjes met sinaasappel - Orange-scented sweet rolls

Deze broodjes zijn een blijvertje! Ze zijn makkelijk te maken en erg lekker. Heerlijk als ontbijt met wat boter (de èchte natuurlijk, géén margarine) en/of jam.

Het recept is van de moeder van Hanaâ van Hanaâ’s Kitchen. Ik heb me vrij strikt aan het recept gehouden, maar ik heb doordat onze Nederlandse bloem minder vocht kan opnemen dan de Amerikaanse iets meer bloem moeten toevoegen. Ook heb ik iets meer zout gebruikt. Het blijft tijdens het kneden een plakkerig deeg, weersta de neiging om meer bloem toe te voegen! Uiteindelijk blijkt het een heel makkelijk te verwerken deeg. Wat de toevoeging van het bakpoeder doet weet ik niet, ik heb het braaf toegevoegd. Allerlei variaties schieten nu al door mijn hoofd, het lijkt me bijvoorbeeld lekker om aan het deeg ook nog wat oranjebloesemwater en/of gedroogde cranberry’s toe te voegen. Vanaf deze plaats een bedankje aan Hanaâ en natuurlijk aan haar moeder voor het delen van het recept ☺.

Zoete broodjes met sinaasappel (12 stuks)

Deeg:
  • 560 gram tarwebloem
  • 7 gram instant gist
  • ½ theelepel bakpoeder
  • 10 gram zout
  • geraspte schil van 1 sinaasappel
  • 100 gram ei, op kamertemperatuur
  • 65 gram suiker
  • 90 ml zonnebloemolie
  • 240 gram (volle) melk, lauwwarm

Om te bestrijken/bestrooien:

  • 1 ei, los geklopt
  • grove suiker, rietsuiker of parelsuiker

Meng in een aparte kom de tarwebloem, gist, bakpoeder, zout en geraspte sinaasappelschil door elkaar.

Deeg kneden in een standmixer: Mix met de platte of ballonklopper de eieren en de suiker licht en luchtig. Voeg terwijl de mixer draait beetje bij beetje de olie en vervolgens de melk toe.

Verwissel de klopper door de kneedhaak.

Voeg het bloemmengsel toe en kneed in ± 10 minuten tot een zacht en soepel deeg. Het deeg zal niet van de bodem en wand loskomen, het blijft een plakkerig deeg.

Deeg zoete broodjes met sinaasappel  - Orange-scentes sweet rolls

1e rijs: Vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in een licht met zonnebloemolie ingevette kom, 1 keer draaien zodat alle kanten met een beetje olie bedekt zijn. Dek de kom af en laat het deeg op kamertemperatuur in volume verdubbelen. Afhankelijk van de omgevingstemperatuur duurt dit tussen de 1 – 2 uur.

Vormen: Stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek. Verdeel het met een deegsteker in 12 gelijke stukjes en vorm er bolletjes van. Laat de bolletjes afgedekt ± 15 minuten rusten. Maak vervolgens van de bolletjes strengen:

Making strands for braided breads

  1. Rol alle bolletjes met een deegroller uit tot een lapje.
  2. Rol het lapje strak op.
  3. Rol de streng onder je handpalmen heen en weer (druk tegen het werkoppervlak) om de naad te sluiten en een overal een even dikke streng te krijgen.
  4. Rol de strengen om en om uit tot de gewenste lengte. NB: dek de strengen tussendoor af om uitdrogen tegen te gaan.
  5. Vouw iedere streng dubbel en draai vanaf de bovenkant de strengen om elkaar heen.
  6. Rol de streng vervolgens op tot een slakkenhuis. Zie voor de laatste twee stappen de foto’s in de posting van Hanaâ.
2e rijs: Laat de broodjes afgedekt op kamertemperatuur tot bijna dubbel volume rijzen. Afhankelijk van de omgevingstemperatuur duurt dit 1 – 2 uur. Het deeg is goed als je er met een vinger op drukt en het langzaam terug veert.

Oven voorverwarmen:
  • Oven met boven- en onderwarmte: verwarm de oven tijdens de 2e rijs voor op 200 ºC.
  • Rofco: verwarm de oven 2 uur voordat de broodjes de oven in gaan voor op 200 ºC.
Afwerking: Bestrijk de broodjes met het losgeklopte ei en bestrooi met de suiker.

Bakken:
  • Oven met boven- en onderwarmte: bak de broodjes in het midden van de oven in 15 - 20 minuten gaar en bruin.
  • Rofco: bak de broodjes tot ze kleur krijgen, ± 8 minuten, verlaag dan de oventemperatuur naar 50 ºC en bak ze in nog ± 8 minuten gaar en bruin.
Laat de broodjes op een rooster afkoelen. Deze broodjes kunnen perfect ingevroren worden.

8 opmerkingen:

Hanaâ zei

Hartstikke bedankt voor het maken van deze broodjes. Ik ben hartstikke blij dat ze zo goed voor jou gelukt zijn. Je kan echt eindeloos met dit recept spelen. Ik heb er laatst cinnamon-sugar op gestrooid. En in de "egg wash" had ik een tsp oranjebloesemwater gedaan voor een beetje aromatische geur. Lekker! En zoals altijd, mooie foto's! :o)

Groetjes,
Hanaâ

Toon zei

Lekker recept, bedankt. Ik heb van het deeg een 'brood' gevlochten i.p.v. broodjes, ging prima. Met gehakte amandelen erop lijkt het op Tsjechisch paasbrood.
(P.S. Ik denk dat je bent vergeten op te schrijven om de melk toe te voegen.)

Levine zei

Toon: bedankt voor je reactie! Melk toevoegen staat er nu bij. Daar heb ik dus zelf al die tijd overheen gekeken, ik heb ze al vaker gemaakt, ik ga me schamen ;-)

Naomi zei

Ook in Israel gemaakt. Heerlijke broodjes geworden! Bedankt voor het recept!

CrochetingLelle23 zei

Hoi Levine,

Ik heb op het moment heerlijk vlierbloesemsiroop staan...
Zou ik dit ook aan het recept toe kunnen voegen en dan iets vervangen? Heb je tips?

Groet Marielle

Levine zei

Marielle: je zou het ipv de suiker kunnen gebruiken. De siroop bevat echter ook vocht, je zult dan iets minder vocht moeten gebruiken.

Marion B. zei

Heerlijk!

Unknown zei

Hoi Levine,

ik vroeg me af: kan je deze broodjes ook maken en dat je ze dan half bakt (dat je ze op een later tijdstip kunt afbakken) of invriezen, en later afbakken? En bij welke stap kun je dat (en hoe) dan het beste doen?

De broodjes zijn echt heerlijk! En alle andere broodjes die ik van je site geprobeerd heb, ook!

Groetjes,
Jeanet