10 juli 2010

Koffieijs

Koffieijs

Iedereen om me heen loopt te puffen en te zuchten en te mopperen over de warmte. Ik niet, ik vind het heerlijk! Ja oké het is warm, heel erg warm zelfs, maar mijn humeur word er alleen maar beter van. Ik krijg zowaar in mijn eigen huis een soort van vakantiegevoel.

Bij mooi weer hoort een verkoelend ijsje. Omdat ik niet kon kiezen welke smaak heb ik vandaag drie soorten ijs gemaakt: koffieijs, bananenijs en aardbeien-yoghurtijs. Dat gaat heel makkelijk in mijn zelfvriezende Nemox Gelatissimo. Ik kocht hem in 2008 en ben er nog steeds blij mee.

Dit koffieijs is heel makkelijk te maken, ik vond het het lekkerste van de drie. Het recept vond ik op Chaos in the Kitchen. De espresso heb ik gemaakt met een Nespresso Magimix machine. Gezoete gecondenseerde melk is te koop in blikjes bij de supermarkt.

Koffieijs
  • 240 ml espresso of sterke koffie
  • 240 ml gezoete gecondenseerde melk (blikje)
  • 80 ml slagroom (of volle melk)
  • snuf grof gemalen koffie
Roer alle ingrediënten door elkaar.
Laat het mengsel koud worden in de koelkast.
Giet het mengsel in een ijsmachine en laat tot ijs draaien.
Serveer direct of laat het ijs in de vriezer verder opstijven.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Lekker,
Koffie is mijn favoriet, alles wat mokka of met koffie te maken heeft vind ik echt heel lekker.
Zal dit zeker eens maken. Bedankt.

Lie zei

Hoop dat het nu gelukt is, blijf maar op anomiem staan, tweede poging.

Laurent zei

Hmm.. Ik zal dit thuis eens uitproberen!

syl zei

..Hallo..begrijp ik dus dat je dit ijs ook zonder machine kunt maken..? zou mooi zijn

Levine zei

@Syl: dat staat nergens, dat je het ook zonder machine kunt maken, maar het kan wel. Nadat je het mengsel in de vriezer hebt gezet moet je het ieder uur met een vork omroeren totdat het mengsel helemaal bevroren is.

Unknown zei

Heb zelf (nog steeds) geen ijsmachine. Maar m'n broer weet dat als ik kom, graag zijn zelfgemaakte koffie-ijs eet ...heerlijk!

Anoniem zei

De machine staat te draaien en ik heb er net even gauw een lepeltje uitgeschept heerlijk vind ik het dank je wel voor het recept Levine.

Groetjes,
Riet

Anoniem zei

Vanavond gemaakt. Zeer simpel te maken . Smaak is fantastisch.