15 januari 2010

Chocoladekoek met hazelnoten

Chocoladekoek met hazelnoten

Chocoladekoek met hazelnoten
Recept printen

Deeg:
  • 130 gram patentbloem
  • 25 gram cacao
  • 1/4 theelepel zout
  • 113 gram zachte ongezouten roomboter
  • 100 gram suiker
  • 1/2 theelepel vanille extract
  • 1 grote eidooier
Glazuur:
  • 90 gram pure chocolade, fijn gehakt
  • 28 gram zachte ongezouten roomboter
  • 50 gram geroosterde* hazelnoten (of pecannoten, walnoten, pistachenoten), grof gehakt
Verder:
  • ronde bakvorm van 20 - 24 cm (met losse bodem), ingevet
* Rooster de hazelnoten in een droge koekenpan

Verwarm de oven voor op 180 C.

Zeef de bloem, cacao en zout boven een kom.

Mix (met handmixer of platte klopper standmixer) de boter met de suiker in een paar minuten luchtig. Voeg de eidooier en het vanille extract toe. Mix tot alles goed gemengd is. Voeg het bloemmengsel toe en mix kort op de laagste stand tot alles net gemengd is.

Verdeel het deeg gelijkmatig over de bakvorm.

Chocoladekoek met hazelnoten

Bak de koek in het midden van de oven in 20 - 25 minuten gaar en bruin. Zet op een rooster.

Chocoladekoek met hazelnoten

Smelt terwijl de koek in de oven staat de chocolade met de boter in de magnetron of au bain marie. Bestrijk direct nadat de koek uit de oven is met het chocolademengsel.

Chocoladekoek met hazelnoten

Laat de randjes vrij.

Chocoladekoek met hazelnoten

Bestrooi meteen met de gehakte hazelnoten en druk ze wat aan.

Chocoladekoek met hazelnoten

Laat de koek verder afkoelen op een rooster. Verwijder de rand na ± 10 minuten. Laat de koek volledig afkoelen voor het aansnijden.

Eet smakelijk!

Bron: Joy of Baking

9 opmerkingen:

gipskruit zei

Ziet er heerlijk uit Arden, een beetje als boterkoek en dan met chocolade.Smaakte die ook zo?lekker bedoel ik

Levine zei

Natuurlijk vond ik deze koek erg lekker smaken anders had ik het recept niet op mijn weblog neergezet, maar het smaakt niet naar boterkoek.

MrOoijer zei

Ik heb net even gekeken of ik alles in voorraad heb... ja dus... dat wordt zo meteen aan het werk! Ben benieuwd:-)

gipskruit zei

Sorry hoor Arden,was anders bedoeld.
Hij zag er uit als een boterkoek,laag en "dicht".
Niet cakeachtig.Beetje smeuig bedoel ik.
Snap dat je alleen lekkere recepten op je blog plaatst ,al kan ik me voorstellen dat jij iets niet lekker vind en je huisgenoten wel en dat het mooi gelukt is en toch plaatst.Zou ook kunnen Toch :-)
Vind het zoals altijd wel weer een mooie reportage en erg duidelijk.
Hoop niet dat je het verkeert opvat?Was niet mijn bedoeling.

Anoniem zei

Hallo,
Wat een heerlijkheid weer.
Heb alles in huis op noten na,vergat ik weer op de markt vanmiddag.
Dus van de week een poging wagen.
Weet nu al dat we h`m lekker vinden en ook d buurvrouw want die is dol op chocola.

Hallo Arden

De creme-brulee taart was heerlijk maar zou ik hem ook kunnen maken met appel of zo.
Wij hebben 2 meiden en die zijn niet dol op abrikozen,en als ik hem weer maak snij ik de abrikozen in kleine stukjes dan is het minder abrikozig!!(hi,hi,tìs geen woord,maar ja).

groetjes van Hilda

Anoniem zei

T`Ging denk ik wat fout,sorry.

gr Hilda

Levine zei

Gipskruit: nee joh, natuurlijk heb heb ik je vraag niet verkeerd opgevat :-). Ik had er een smiley achter moeten zetten besef ik me nu. De koek is niet zo smeuïg als een boterkoek, maar meer stevig als een koek(je).

Anoniem zei

"Chocokoek" is nog lauwwarm en al voor de helft verdwenen,:))
Ik heb genoten met wegen van 113 gram en 28 gram, ik dacht wat raar maar doe ik toch, en alles klopt, koek is gewoonweg heerlijk!
In plaats van hazelnoten had ik walnoten gebruikt, had geen in huis...Ik heb zelfs foto van gemaakt, als je wil kan ik je opsturen, dan kan je zetten op je site zo iets van jouw versie, mijn versie...
Hartelijk dank voor prachtige receptje, warme groet uit koude Utrecht - eeuwige chocaholic!

Levine zei

Hallo, leuk te horen dat de chocokoek zo goed gelukt is. Uiteraard vind ik het leuk als je een foto stuurt, kan ik wel een item van maken. Mijn e-mailadres staat links bovenaan.