16 september 2009

Penne met tomaat, aubergine, paprika en mozzarella

Penne met tomaat, aubergine, paprika en mozzarella

Op de een of andere manier ben ik niet zo'n fan van Jamie Oliver. Als ik hem zie koken dan krijg ik trek, maar als ik een recept van hem klaarmaak vind ik het tegenvallen. Mijn dochter daarentegen is wel fan van hem heeft al zijn kookboeken (inclusief die ooit van mij waren ....) en kookt daar regelmatig uit. Misschien heb ik steeds de verkeerde recepten van Jamie gemaakt? Vanavond toch maar weer eens een poging gewaagd en onderstaand gerecht gemaakt. Dit recept was dubbel "tricky", want ik houd niet zo van aubergine. In plaats van een grote aubergine heb ik daarom een kleine gebruikt en er zelf nog rode puntpaprika aan toegevoegd. Ik vond het best lekker, zoon- en manlief vonden het zelfs erg lekker.

Penne met tomaat, aubergine, paprika en mozzarella
  • 1 kleine aubergine, in blokjes
  • 2 rode puntpaprika's, in blokjes
  • 4 eetlepels olijfolie
  • 2 teentjes knoflook, fijn gesneden
  • 1 ui, gesnipperd
  • 2 blikken gepelde tomaten
  • 1 eetlepel balsamico azijn
  • paar draaien uit de molen chilipeper
  • zout, versgemalen peper
  • klein bosje basilicum, steeltjes fijn gesneden en blaadjes in reepjes
  • 60 ml slagroom
  • 400 gram penne
  • 2 bolletjes mozzarella (a 125 gram), in blokjes
  • Parmezaanse kaas, vers geraspt
Verhit de olijfolie in een braadpan met dikke bodem, voeg de blokjes aubergine en paprika toe. Schep direct om zodat alle blokjes met wat olie bedekt zijn. Bak op halfhoog vuur 7 - 8 minuten. Schep af en toe om.

Voeg de knoflook en ui toe en bak even mee. Voeg vervolgens de tomaten uit blik, de balsamico azijn en chilipeper toe. Roer om en breng op smaak met zout en peper. Voeg de fijngesneden steeltjes van de basilicum toe en laat de saus ± 15 minuten pruttelen met de deksel op de pan. Schep tussendoor een paar keer om. Voeg als laatste de slagroom toe.

Kook intussen de penne beetgaar. Giet af en bewaar een beetje kookvocht. Roer dit door de pasta (eventueel samen met een klein beetje olijfolie). Meng de saus door de pasta. Breng zonodig nog op smaak met zout en peper. Roer er als laatste de blokjes mozzarella en de reepjes basilicum door. Bestrooi met wat geraspte Parmezaanse kaas. Direct serveren.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Jamie maakt perfecte gerechten en heeft de kunst van het koken echt wel in zich. Als het je niet smaakt ligt het toch aan je eigen kookkunsten.

Levine zei

Aha, zou dat het zijn ........ Dan moet ik toch eens beter leren koken ;-).