15 juli 2009

Havervlokkenbrood

Havervlokkenbrood

Een lekker broodje voor de dagelijkse lunch.

Havervlokkenbrood
  • 300 gram tarwebloem
  • 100 gram volkorenmeel
  • 100 gram kamutmeel (te vervangen door volkorenmeel)
  • 75 gram fijne havervlokken
  • 6 gram droge gist
  • 20 gram (volle) melkpoeder
  • 20 gram zonnebloemolie
  • 30 gram golden syrup (te vervangen door honing)
  • 345 gram water, lauwwarm
  • 10 gram zout
Deeg kneden in standmixer: Doe alle ingrediënten, behalve het zout, in de kom van de KitchenAid/standmixer. Meng met de platte klopper of een houten lepel door elkaar en kneed vervolgens met de deeghaak in ± 15 minuten tot een soepel deeg dat van de wand loslaat.

Het deeg kan ook in de broodbakmachine gemaakt worden: kneed 10 - 15 minuten op bijvoorbeeld de pizzastand en volg het recept hieronder vanaf de 1e rijs.

1e rijs: Vet een kom in met wat olie en leg het deeg hierin, 1 keer keren zodat alle kanten met olie bedekt zijn. Laat afgedekt in 60 - 90 minuten tot dubbel volume rijzen.

Stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek. Sla het deeg door (= lucht eruit drukken, niet kneden) en vorm het tot een losse bal. Laat afgedekt 15 minuten liggen. Druk het deeg vervolgens met je vingers uit tot een ovaal en vorm er een batard van.

2e rijs: Leg het deeg op een met een bakmatje of bakpapier beklede bakplaat, dek af met ingevet plastic folie en laat het in ± 60 minuten tot bijna in volume verdubbelen. Het deeg is genoeg gerezen als je er met je vinger op drukt en het veert langzaam terug.

Oven voorverwarmen: Verwarm tijdens de 2e rijs de oven voor op 220 º

Bakken: Bak het brood 20 minuten en verlaag dan de temperatuur naar 200 ºC. Bak in nog 15 - 20 minuten gaar en bruin (totale baktijd 35 - 40 minuten). Leg het brood direct op een rooster en laat het volledig afkoelen voordat je het gaat snijden.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Arden,

het is al een tijd geleden dat ik je blog heb gevonden en dat we thuis van de lekkere brood recepten genieten.
Ik ben een half jaar geleden begonnen om zelf ons brood te bakken, en ik heb enorm veel plezier daar in.

Ik zit nog in het leerproces en ik experimenteer verschillende recepten.

Ik had een paar vragen over brood:
is het mogelijk om de deeg dat voor één brood is volgens de recepten dat je hier geeft in twee te splitsen om twee kleinere broden te kunnen maken in plaats van 1? Kan je dat na de rijs doen?
Of zou je het recept moeten aanpassen en vanaf het begin twee degen maken?
En als je twee kleinere broden hebt, hoe zit het met de baktijd? moet dat ook aangepast worden?

Als je me hier in kan helpen ben ik heel dankbaar. En natuurlijk bedankt voor de recepten in je blog!

Groeten,
Ile

Levine zei

Hallo Ile,

Je kunt uiteraard van 1 recept 2 broden maken. Je verdeelt het deeg dan na de 1e rijs in twee gelijke stukken. Vormen en 2e rijs is hetzelfde. Baktijd is ook hetzelfde, tenzij het echt kleine broden worden, dan moeten ze iets korter bakken. Brood is gaar als je op de onderkant klopt en het klinkt hol en/of als de interne temperatuur rond de 95 graden C is. Dit kan je meten met een digitale kookthermometer.

Succes!

Anoniem zei

Hallo Arden,

Bedankt voor je heerlijke recepten!
Ik heb er nu een aantal gemaakt en vooral de witte bolletjes zijn favoriet bij mijn zoon.
Ik heb dit brood gister gemaakt, met de hand gekneed (15-20 min), de batard gevormd etc. Alles volgens omschrijving. Hij werd alleen nogal breed en plat, ging niet echt de hoogte in. Tweede rijs was een uur in een warme keuken (24ºC). Bij indrukken kreeg ik eerder een kuiltje dan dat hij terugveerde. Wat doe ik verkeerd?
Smaakt prima hoor, daar niet van! Past alleen slecht in de broodtrommel :-)

Suzanne

Levine zei

@Suzanne: bij warm weer rijst deeg sneller. Ik denk dan ook dat de rijstijd iets te lang is geweest. Kijk niet alleen naar de klok tijdens het rijzen, maar vooral naar het deeg.

Geert zei

Hoi Levine,

Dit is een lekker brood zeg.
Ik heb er wel een vraagje over:
Ik heb als havervlokken havermout gebruikt, is dat wat dit recept betreft hetzelfde? (in een ander recept zag ik je schrijven "havervlokken, geen havermout")

En in het gebakken brood kon ik de havermoutvlokken niet meer terugvinden, ook niet echt in de smaak. Klopt dat?

Geert

Levine zei

Geert: je kunt inderdaad havermout gebruiken. Je vindt ze inderdaad niet terug. In de smaak wel, maar dat merk je pas als je ze weg laat :-).

Anoniem zei

Hoi hoi
Ben druk bezig met bakken en eigenlijk alles bak ik vanaf jouw blog. Super je recepten kloppen en een duidelijke heldere uitleg.
Ik vraag me alleen iets af. Waarom word het ene brood ingesneden voor het gebakken word en het andere niet?
Bedankt voor je blog!!
ilse

Anoniem zei

ben ik nog een keertje ;)
Ik bedacht dat ik nog een vraag had. Waarom word het ene brood op de plaat gebakken en het andere in een vorm En kan je inprincipe alle broden in een vorm bakken (behalve de bijzondere vormen uiteraard) en kan je alle broden op de plaat bakken?
Groetjes Ilse

Levine zei

@Ilse: bij busbroden is het insnijden meestal alleen versiering, bij vloerbroden dient het als gecontroleerde ovenrijs. Als je vloerbroden niet insnijd heb je kans dat ze open scheuren.

In principe kan je alle broden in een vorm bakken en andersom.