13 februari 2009

Brownies voor Valentijn

Mokka Brownies met sinaasappel

Ik heb niets met Valentijnsdag en mijn echtgenoot gruwt er al helemaal van. "Wat een opgeklopte uit Amerika overgewaaide commerciële onzin is dat" zei hij vanavond nog. Ik hoef morgen dus ook niets van hem te verwachten. Om hem te plagen bakte ik vanavond snel deze brownies en maakte er met behulp van een steker hartjes van. Leuk toch ....?

Mokka Brownies met sinaasappel
Recept printen
  • 150 gram boter
  • 35 gram cacao
  • 1 theelepel oploskoffie of espressopoeder
  • 200 gram suiker
  • 2 grote eieren
  • 1 theelepel vanille extract
  • 100 gram patentbloem
  • 85 gram pure chocolade, fijn gehakt
  • 1 theelepel geraspte sinaasappelschil
  • vierkant bakblik van 20 cm, ingevet
Verwarm de oven voor op 180 ºC. Bekleed de bodem en 2 zijkanten van de bakvorm met bakpapier (of aluminiumfolie). Laat het bakpapier uitsteken, dan kan je de gebakken koek in 1 keer uit de vorm tillen.

Smelt de boter in een steelpan op laag vuur (boter mag niet bruin worden!). Roer de cacao en de oploskoffie of espressopoeder erdoor en haal van het vuur. Roer de suiker er met een garde door. Mix (nog steeds met de garde) de eieren er één voor één door en roer het vanille extract erdoor. Meng de bloem er met een lepel of spatel door. Niet te lang roeren! Voeg als laatste de gehakte chocolade en de geraspte sinaasappel schil toe en schep er voorzichtig door.

Schep het deeg in de bakvorm, strijk de bovenkant glad en bak in 30 minuten gaar. Laat in de vorm afkoelen.

Lift de gebakken koek met behulp van het bakpapier uit de vorm, verwijder het bakpapier en zet op een snijplank. Snijd in vierkantjes en serveer. Deze brownies blijven een paar dagen goed. Invriezen kan ook.

Mokka Brownies met sinaasappel

Eet smakelijk!

Bron: Better Homes en Gardens

1 opmerking:

Mayken zei

Lekkere brownies hoor!
Ik dacht vooraf dat ik waarschijnlijk wel wat nootjes erin zou missen, maar nee: ze zijn goed zoals ze zijn.
Ik maakte ze met kristalsuiker, en eenmaal uit de oven zag je de korrels nog goed zitten (bovenop). Dat wordt knarsen, dacht ik, maar ook dat bleek niet het geval.
Lekker snel tussendoorbakseltje, zal ik nog wel eens maken. Bedankt weer!