14 december 2008

Rode kool met cider en appel

Rode kool met cider en appel

Mijn tante Totie maakte de allerlekkerste rode kool. Haar geheime ingrediënt: havermout! Door die havermout werd haar rode kool lekker zacht, smeuïg en roze-rood van kleur. Hoewel ik er als kind - en ook toen ik al 'groot' was - vaak bij heb gestaan toen ze het klaarmaakte, ze heeft het zelfs wel eens voor me opgeschreven (een beetje van dit en een beetje van dat en een handje havermout), lukt het mij niet om haar rode kool na te maken.

Jarenlang hebben we uit arrenmoede maar rode kool uit de diepvries of desnoods uit een pot gegeten (met een grote schep zelfgemaakte appelmoes erbij, dan smaakt het tenminste nog ergens naar). Tot ik het zat was. Dat moet mij toch ook lukken, om zelf lekkere rode kool te maken! Ik heb van alles uitgeprobeerd, de ene keer met meer succes dan de andere keer. Rode kool moet bij mij zacht zijn, zo zacht dat ik er nauwelijk meer op hoef te kauwen en smeuïg en een beetje zoetig. De zoektocht naar het (voor mij) perfecte recept gaat nog steeds voort.

Van de week probeerde ik weer een nieuwe variant uit en waarachtig, deze mag blijven en mag zelfs met kerst op tafel komen! Heel anders dan de rode kool van tante Totie, maar ook zacht en smeuig.

De cider koop ik gewoon in de supermarkt, het is een goedkope soort met 1.1 % alcohol en een lichtzoete smaak. Niet een cider om je gasten mee te verrassen als aperitief ofzo, maar goed genoeg voor in de rode kool (de rest heb ik natuurlijk toch wel stiekem opgedronken ...). De ciderazijn die ik heb gebruikt is wel weer een goede (tenminste, dat vind ik zelf): een milde vintage cider vinegar van Dufrais. De extra 'touch' van de geraspte sinaasappelschil vond ik wel een goede vondst, maar van mijn echtgenoot hoefde dat niet zo. Zout heb ik er niet eens in gedaan, ik realiseer me dat eigenlijk pas nu ik het bericht typ. Niet gemist dus.

De rode kool kan 2 dagen in de koelkast bewaard worden of 1 maand in de vriezer.

Gebruik een pan met dikke bodem, zodat de kool zachtjes kan stoven zonder aan te branden. Ik heb er mijn onovertroffen Staub pan voor uit de kast gehaald.

Rode kool met cider en appel
Recept printen
  • 500 gram rode kool, dun geschaafd/gesneden (schoon gewogen)
  • 1 rode ui, gesnipperd
  • 2 appels, in stukjes
  • geraspte schil van een halve sinaasappel (niet teveel!)
  • 1 dik kaneelstokje
  • 50 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 3 eetlepels ciderazijn
  • 150 ml droge cider
  • 20 gram roomboter, in kleine blokjes
  • eventueel wat zout
  • beetje maizena aangemaakt met wat water
Leg een laagje rode kool in een pan met dikke bodem, daarop een deel van de uien, appels, sinaasappelschil, het kaneelstokje en de suiker. Herhaal dit tot alle ingrediënten op zijn, eindig met een laagje rode kool en leg daarop de klontjes boter. Giet de ciderazijn en de cider erover. Breng aan de kook en laat dan met de deksel erop op het kleinste pitje 1 ½ - 2 uur zachtjes stoven. Af en toe roeren. Breng eventueel op smaak met wat zout. Meng de aangemaakte maizena erdoor en laat licht binden.

Wij aten er aardappelpuree en een biefstukje bij.

Eet smakelijk!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Arden, ik laat mijn rode kool ook minimaal 1 1/2 uur stoven. Maar ik doe er cranberrycompote (zelfgemaakt of uit een pot) en een flinke scheut port en rode wijn in. Als kruiderij gebruik ik laurierblad, kruidnagel, jeneverbessen en wat geraspte gember eventueel nog een schepje donkere basterdsuiker. In mijn gezin wordt dat altijd met graagte gegeten. Zacht, zoet en kruidig.

Anoniem zei

ik heb bijna hetzelfde recept,
alleen doe ik er nog een handje rozijnen door.....
ik was hier niet eerder,maar ik kom terug!! ;)
groet joek

Anoniem zei

Hallo Arden,

wat grappig, ik dacht dat ik de enige was die zoekt naar een lekker recept voor rode kool. Afgelopen maand heb ik het voor het eerst op smaak gebracht met appelstroop en appeltjes maar vond het toch nog iets te zoet.

Jouw variant klinkt erg lekker en die ga ik zeker proberen.