07 januari 2007

Tomatensaus met zongedroogde tomaten

We eten graag pasta en dan het liefst met een zelfgemaakte tomatensaus. Onderstaande saus wordt lekker door de rode wijn, gedroogde tomaten en verse kruiden erdoor. De takjes tijm, oregano en rozemarijn koop ik bij de supermarkt (Italiaanse mix). Je kunt de tomaten eerst ontvellen voordat je ze in stukjes snijd en vocht en zaadjes verwijderd, maar het hoeft niet. Als de saus klaar is maak ik hem wat fijner met een staafmixer, dan vind je de velletjes niet meer terug.

Tomatensaus met zongedroogde tomaten

  • 2 eetlepels olie (uit het potje met gedroogde tomaten)
  • 2 rode uien, gesnipperd
  • 1 teentje knoflook, geperst
  • 1 ½ kilo rijpe pruim- of trostomaten
  • 8 zongedroogde tomaten op olie, in reepjes
  • 2 dl rode wijn
  • 1 theelepel suiker
  • takje tijm
  • takje oregano
  • takje rozemarijn
  • zout, versgemalen peper
Snijd de tomaten in vieren, verwijder vocht en pitjes.

Verhit de olie en bak de gesnipperde ui in ± 5 minuten zachtjes glazig. Voeg knoflook, stukjes tomaat, reepjes gedroogde tomaat, rode wijn, suiker, zout, peper en de takjes kruiden toe. Breng het geheel aan de kook. Stoof de saus met de deksel op de pan onder af en toe roeren ± 30 minuten. Haal dan de deksel van de pan en laat de saus wat indikken. Neem de kruidentakjes uit de pan.

Eventueel met een staafmixer wat fijner maken.

Lekker met pasta en bijvoorbeeld een Mozzarellaburger. Bestrooi desgewenst met wat geraspte parmezaanse kaas.

Eet smakelijk!

1 opmerking:

Anoniem zei

Mijn lievelings saus. Helemaal goed! Pure ingredienten en dus ook een eerlijke smaak. Vanavond had ik eters en gelukkig was de risotto goed gelukt. Ik zeg dat om dat ik het een uitdaging blijf vinden om de saus te perfectioneren. Beetje een tik van me maar hoe goed 'ie ook was, kan altijd weer beter...