30 januari 2007

Sinaasappel-Cranberry Cake

In de posting over Boodschappenlijstjes, de voorraadkast en verkeerde zuinigheid schreef ik dat ik met de dried cherries een cake wil gaan bakken. Zo gezegd, zo gedaan. Gedroogde kersen zijn helaas lastig te vinden in Nederland, maar kunnen worden vervangen door cranberries.

Ik had natuurlijk ieder willekeurig cakerecept kunnen nemen en daar als vulling de kersen in kunnen gebruiken, maar dat zit niet in mijn aard :-). Mijn echtgenoot zegt weleens tegen me "kan het nou nooit eens gewoon?" Nee, meestal niet ..........

Sinaasappel-Cranberry Cake

Vulling:
  • 80 ml (vers geperst) sinaasappelsap
  • 30 ml Grand Marnier
  • 1 eetlepel suiker
  • 125 gram gedroogde cranberries (of gedroogde kersen)
Cake:
  • 245 gram patentbloem
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 1/4 theelepel zout
  • 225 gram ongezouten zachte roomboter
  • 200 gram suiker
  • 4 grote eieren
  • 1 ½ theelepel vanille extract
  • geraspte schil van 1 sinaasappel
Rasp eerst de schil van de sinaasappel en pers hem daarna uit.

Doe het sinaasappelsap, de Grand Marnier, de suiker en de cranberries in een steelpan. Breng het geheel aan de kook en zet dan het vuur direct uit. Volledig laten afkoelen en dan pas de cranberries in een zeef goed laten uitlekken.

Vet een cakevorm in met boter en verwarm de oven voor op 175 ºC.

Zeef de bloem met het bakpoeder en het zout boven een kom.

Met de mixer de boter en suiker licht en luchtig kloppen in ± 5 minuten. Mix het vanille extract erdoor en voeg de eieren één voor één toe. Voeg het volgende ei pas toe als het vorige geheel is opgenomen. Blijf nog zeker 5 minuten mixen nadat het laatste ei is toegevoegd.

Schep voorzichtig de gezeefde bloem in gedeelten door het mengsel. Maak de kersen goed droog met keukenpapier en schud ze om met wat bloem. Schep ze samen met de geraspte sinaasappelschil door het cakedeeg.

Doe het deeg over in de cakevorm (tot 2/3 vullen) en en bak op de middelste richel in 50 - 65 minuten gaar en bruin. Laat 10 minuten in de vorm afkoelen en stort de cake dan op een rooster en laat verder afkoelen.

Ik heb de cake in een Amerikaanse bakblik (9 x 5 inch/22,5 x 12,5 cm) gebakken, deze is breder dan een Nederlands cakeblik en de cake is daardoor minder hoog geworden.

Eet smakelijk!

3 opmerkingen:

Lien zei

Ik kan helaas nog niet zeggen dat ziet er goed uit, want je foto komt niet door. Maar het recept klinkt erg lekker...ennuh laat ik nou nog wat gedroogde kersen over hebben. Trouwens ik denk dat je echtgenoot het stiekem wel erg leuk vind dat je de meeste dingen niet 'gewoon' doet!! en ik vind dat ook als ik naar je recepten kijk!! ;-)

Lien zei

O...daar is hij al, mijn hele PC zit te knipperen met die foto's, kan al dat lekkers zeker niet meer goed verwerken. De cake ziet er inderdaad heerlijk uit zoals ik al dacht!!!

Lien zei

ën hij smaakt nog heerlijker dan ik dacht, want ondertussen heb ik hem gebakken...en hij is bijna op!