27 oktober 2006

Buttery Sugar Rolls

Ken je ze, die huisvrouwen met de Franse slag? Nou, ik ben er ook zo eentje :-); totaal niet in de wieg gelegd voor het huishouden. Maar...... zo af en toe ..... begint het opeens te kriebelen en moet alles schoon en netjes. Zo heb ik van de week, op mijn vrije dag, de keuken onder handen genomen. Moet wel eerlijk bekennen dat ik er enige hulp bij had, anders was het nooit afgekomen. Mijn kook- en bakboeken staan (horen) ook in de keuken, die heb ik weer netjes geordend. Ze slingeren meestal overal in het huis, tot in de slaapkamer aan toe! Ik heb dus alle boeken weer in mijn handen gehad en kwam tot de ontdekking dat ik sommige boeken toch wel erg verwaarloos en besloot ter plekke dat het volgende wat ik zou gaan bakken uit één van die boeken zou komen.

Het Biggest Book of Breadmachine Recipes van Better Homes en Gardens heb ik vorig jaar in één van die geweldige boekenwinkels in New York gekocht. De recepten kloppen in het algemeen goed, er staan zo'n 400 recepten in, inclusief twee bonuschapters (Soups en Stews en Sandwiches), maar veel heb ik er nog niet uit gebakken. Al bladerend viel mijn oog op de Buttery Sugar Rolls en die heb ik vandaag gemaakt!
In de inleiding bij het recept staat: 'If you can't resist a good doughnut, you'll love these buttery morsels'. Ik voeg daaraan toe: 'als je een zoetekouw bent maak dan deze broodjes, maar als je aan de lijn doet vergeet ze dan maar!'

Buttery Sugar Rolls
  • 180 ml melk
  • 1 ei, maat L
  • 55 gram zachte ongezouten roomboter
  • 405 gram tarwebloem
  • 50 gram suiker
  • geraspte schil van 1 citroen
  • 1/4 theelepel zout
  • 1 1/2 theelepel droge gist
Om te bestrijken en bestrooien:
  • 40 gram zachte ongezouten boter
  • 1 ei + 1 eetlepel water, losgeroerd
  • parelsuiker (of grove suiker)
Maak het deeg in de bbm of in een standmixer. Ik heb het deeg in de KitchenAid gemaakt, de melk heb ik verwarmd tot 43 °C. Dat hoeft niet als je het deegprogramma van de bbm gebruikt.

1 - 1 1/2 uur in ingevette kom laten rijzen.

Werkplek invetten met olie (of bestrooien met bloem). Deeg uitdrukken tot lap van 30 x 20 cm en bestrijken met de zachte boter. Vouw vanaf de lange kant 1/3 van het deeg naar het midden en vouw de andere kant hierover heen. Zo krijg je drie gelijke lagen. Druk de naden op elkaar. Eventueel deeglap nog iets platter/langer maken en met een deegsteker in driehoeken snijden.

De driehoeken op een bakplaat leggen en ongeveer 45 minuten laten rijzen. De oven voorverwarmen op 190 °C. De broodjes bestrijken met het losgeklopte ei en bestrooien met de parelsuiker.

In 15 - 18 minuten gaar en bruin bakken. Af laten koelen op een rooster.

Eet smakelijk!

5 opmerkingen:

Lien zei

Ja dit is echt iets voor mij. Ziet er heel lekker uit en een zoetekauw ben ik ook....dus deze staat morgen op het programma!!!

Lien zei

Ondertussen zijn ze gemaakt, ze kwamen net een half uur geleden uit de oven en dehelft is al op!
Ze pasten alleen wat moeilijk met z'n allen (10 st) op de bakplaat dus sommigen zaten een beetje aan elkaar gekleeft. Maar wel errrrrg lekker!!!! bedankt!

Anoniem zei

Ik heb ze inmiddels al drie keer gemaakt. Ze zijn heerlijk!

Marijn zei

Ook dit zijn weer erg lekkere broodjes. Ze zijn hier net uit de oven en het ruikt heerlijk in huis! Ik denk wel dat ik de volgende keer iets meer zout ga toevoegen.
Is het, vergeleken met andere recepten ook niet wat weinig, 1/4 tl op 400 gr meel?

Levine zei

Tegenwoordig weeg ik alles af, gebruik geen theelepels meer. Ik zou nu 6 gram zout nemen.