10 maart 2011

Franse tomatentaart

Franse tomatentaart/French Tomato Tart

Deze hartige taart is natuurlijk helemaal geen wintergerecht, maar daar had ik van de week lak aan. Ik had er zomaar opeens heel erg trek in en de taart is ook nog eens makkelijk en snel te maken. Dit deeg hoeft namelijk niet - zoals de meeste andere recepten voor hartige taart/quiche op mijn weblog - eerst te rusten in de koelkast.

Het recept is afkomstig van de website van David Lebovitz.

Franse tomatentaart

Deeg:
  • 210 gram tarwebloem
  • 125 gram koude roomboter, in blokjes
  • snuf zout
  • 1 groot ei, los geklopt
  • 2 – 3 eetlepels ijskoud water

Vulling:
  • Dijon of grove mosterd
  • 2 – 3 rijpe tomaten, in plakjes
  • ± 2 eetlepels goede olijfolie
  • zout, versgemalen peper
  • ± 2 eetlepels verse kruiden (ik heb tijm, rozemarijn en oregano gebruikt)
  • ± 250 gram zachte geitenkaas, in plakjes
  • ± 2 eetlepels honing
Verder:
  • Taartvorm (met losse bodem) van ± 24 cm, ingevet
Verwarm de oven voor op 220 °C.

Doe de bloem en zout in de kom van een foodprocessor. Voeg de blokjes boter toe en druk een paar keer op de pulseknop tot een kruimelig mengsel ontstaat. Voeg het losgeklopte ei en 2 eetlepels ijskoud water toe en druk nog een paar keer op de pulseknop tot het deeg samenkomt. Controleer of het deeg al goed is: neem wat deeg uit de kom en knijp dit samen. Als het niet uit elkaar valt is het goed. Is het nog kruimelig/te droog voeg dan nog wat ijswater toe en druk een paar keer op de pulseknop. Stort het deeg op een werkplek storten en kneed het snel tot een bal.

Je kunt het deeg ook maken door de boter met je vingers door de bloem te wrijven of de klontjes boter met een pastryblender of twee messen door de bloem te snijden.

Rol het deeg op een licht bebloemde werkplek uit tot een dunne lap (iets groter dan de vorm zodat je een opstaand randje kunt maken) en bekleed daar de taartvorm mee. Snij het randje mooi bij. Druk met je vingertoppen deukjes in het deeg.

Franse tomatentaart/French Tomato Tart

Strijk een dun laagje mosterd over de bodem, dit gaat heel makkelijk met de achterkant van een lepel.

Franse tomatentaart/French Tomato Tart

Beleg de bodem met plakjes tomaat, besprenkel ze met olijfolie, strooi er de helft van de kruiden over en breng op smaak met zout en versgemalen peper.

Franse tomatentaart/French Tomato Tart

Leg de plakjes geitenkaas erop, bestrooi met de rest van de kruiden en druppel er de honing over.

Franse tomatentaart/French Tomato Tart

Bak de taart in 25 – 30 minuten gaar.

Franse tomatentaart/French Tomato Tart

9 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Wouw, dat ziet er lekker uit! Die ga ik maken.
groetjes, Caroline

Hanaâ zei

Dat ziet er inderdaad heel erg lekker uit. Ik vind geitekaas heerlijk (of is het geiteNkaas tegenwoordig):o)

Zeg, kan je in Nederland een "crockpot" kopen? En hoe heet dat? Ik heb het afgelopen weekend gebruikt voor een Lamb Stew en vind dat mijn moeder er ook 1 moet hebben :o)

Levine zei

Ja hoor, die kan je in Nederland kopen bij goed gesorteerde kookwinkels (en via internet kookwinkels), zelfs van verschillende merken. In het Nederlands heet zo'n ding een "slowcooker" ;-). Ik heb er zelf ook 1, geweldig ding (helaas gebruik ik hem te weinig).

Marsepein zei

he, wat grappig; die had ik ook van David Lebovitz gemaakt: http://marsepein.blogspot.com/2010/12/simpele-tomatentaart.html

hij was inderdaad erg lekker.

Hanaâ zei

Hartstikke bedankt. Had ik principe zelf kunnen raden "die Nederlandse naam", ha ha :o)

Hanaâ zei

Oh, en als je lamsvlees lekker vindt, heb ik hier een lekkere receptje voor je: http://hanaaskitchen.blogspot.com/2011/03/aromatic-lamb-stew-with-butternut.html

Simones Kitchen zei

Zomergerecht of niet... dit ziet er echt superlekker uit!

Anne zei

Hallo Levine,

Dit recept ziet er heerlijk uit. Ik wil vragen of je hierbij de tomaten inclusief vruchtvlees gebruikt.. Maakt het vruchtvlees de bodem niet te zacht?

Wat kun je in het algemeen doen om de bodem krokant te houden bij gebruik van een vochtige vulling? Bv ook bij gebruik van een bodem van bladerdeeg?

Groet,
Anne

Levine zei

Beste Anne, zie ook de foto's voor het antwoord op je vraag over het vruchtvlees. Bij de meeste plakjes heb ik het vruchtvlees en pitjes eruit gelaten.

Ik bak bij de meeste hartige taarten de bodem eerst voor, dan pas de vulling erin en verder afbakken. Zie mijn andere recepten voor hartige taarten.