19 april 2010

Vanille-krentenbrood

Vanille krentenbrood

Het is geen brood en het is geen cake, maar er iets tussenin. Erg lekker en snel gemaakt, er komt geen mixer aan te pas. Het recept komt uit het boek Van de bakker van Leanne Kitchen.

De schaal waar de cake op ligt verdient speciale aandacht. Het is niet echt te zien op de foto, maar er staat een kangeroo op. De vriend van mijn dochter kocht hem speciaal voor mij. Dat vind ik nog eens lief :-). Rodney: bedankt/thank you very much!

Vanille-krentenbrood
Recept printen
  • 250 gram patentbloem
  • 1 volle eetlepel bakpoeder
  • ¼ theelepel zout
  • 60 gram koude ongezouten roomboter, in stukjes
  • 115 gram fijne kristalsuiker
  • 75 gram krenten
  • 1 groot ei
  • 170 ml melk
  • 2 theelepels vanille extract
  • eventueel poedersuiker voor het bestrooien
  • bakblik van ± 21 cm
Verwarm de oven voor op 180 °C. Vet het bakblik in en bekleed met bakpapier zodat aan de twee lange kanten het bakpapier uitsteekt (dan kan je naderhand de cake er zo uit tillen).

Zeef de bloem, het bakpoeder en het zout in een grote kom. Wrijf de boter er met je vingertoppen lichtjes door tot het mengsel lijkt op grof broodkruim. Roer de suiker en kenten erdoor en maak een kuiltje in het midden.

Meng in een andere kom het ei, de melk en het vanille extract en giet dit mengsel in het kuiltje. Roer met een pollepel tot alles net gemengd is.

Schep het mengsel in het bakblik en strijk de bovenkant glad. Bak het brood in 45 minuten gaar. Een in het midden gestoken prikker moet er schoon uitkomen.

Neem het brood uit de oven en laat het 10 minuten in het blik staan voor je het op een rooster volledig laat afkoelen.

Bestrooi het brood desgewenst voor het serveren met poedersuiker. Lekker met boter of roomkaas erop.

Dit vanille-krentenbrood smaakt het best op de dag dat het is gemaakt, maar je kunt het ook goed verpakt invriezen.

Vanille krentenbrood

9 opmerkingen:

Anoniem zei

hey Arden! je broodje ziet er weer heerlijk uit. Ik moet ook weer eens een lekker brood van je proberen, maar sinds met de zwangerschap kan ik niet zo lang meer in de keuken staan. Ik heb laatst nog je kokos muffins gemaakt...ze hebben heerlijk gesmaakt!Groetjes

Geert zei

Hij is lekker, Arden!
http://www.flickr.com/photos/44358498@N08/4538360183/

Hanaâ zei

Dat ziet er lekker uit en de boter gehalte valt mee. Bedankt voor het recept, Arden!!

Levine zei

@Geert: ziet er mooi uit!

Rachel zei

Ook heel erg lekker! Ik heb in vier dagen 3 kilo bloem gebruikt, dat had ik niet gedacht toen ik zaterdag in de supermarkt stond ;-) Drie kilo? owww ruim voldoende... niet dus want nu is alles op en kan ik niets meer bakken totdat ik morgen weer ga halen :-) Bedankt voor alle mooie recepten! Groetjes van Rachel

Anoniem zei

Zou ik dit brood ook op zaterdag kunnen voorbereiden zodat ik hem zondag alleen nog in de oven hoef te schuiven?

Levine zei

Nee, dat zou ik niet doen. Deeg is zo gemaakt, dus veel tijdwinst zou je toch al niet hebben.

Anoniem zei

ik heb hem 35 mn in de oven gedaan, 180 graden, hij was gaar met sate prikker maar hij was niet zo bruin !! hoe komt dit, smaakt heerlijk trouwens... !!

Levine zei

Ik heb hem 10 minuten langer gebakken. Kan ook aan de oven liggen.