23 januari 2010

Kip Parmigiana

Kip Parmigigiana

Tessa, mijn dochter, riep toen ik dit gerecht op tafel zette direct uit "mam, heb je dat recept van een Australische website? Dit gerecht serveren ze namelijk in Australische pubs. O, dat moet je ook maken als Rodney hier weer is".

Nu moet ik natuurlijk even wat uitleggen, want de naam Rodney heb ik nog nooit genoemd. Lezers die mijn weblog al vanaf het begin lezen weten misschien nog dat ik in oktober 2006 een stukje schreef over mijn dochter die toen naar Australië vertrok. 10 maanden later kwam ze gezond en wel en helemaal happy weer terug. En jullie raden het al, Rodney is 1 van de leuke mensen die ze daar heeft ontmoet. En hij is ook nog eens de allerleukste want hij is nog steeds in haar leven. Inmiddels is hij een aantal keren in Nederland geweest en hebben ze samen door half Europa gereisd. Op dit moment is de stand van zaken dat hij bezig is met voorbereidingen om voorgoed naar Nederland te komen, maar helaas gaat daar wel wat tijd in zitten en loopt niet alles zoals ze willen. Zijn favoriete Hollandse lekkernij is 'gevulde speculaas'. Afgelopen november toen hij hier ook weer was heb ik het verschillende keren voor hem gebakken. Poffertjes, gevulde koeken, stroopwafels, erwtensoep, haring en rookworst lust hij ook allemaal, dus met het inburgeren zit het wel goed :-).

Het recept heb ik trouwens niet van een Aussi website, maar van de website The Pioneer Woman die, zoals ze zelf schrijft, leeft in the middle of nowhere on a working cattle ranch ergens in de USA. Dit is mijn versie van haar gerecht.

Kip Parmigiana
Recept printen
  • 4 enkele kipfilets
  • 4 eetlepels bloem
  • zout en versgemalen peper
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 2 eetlepels roomboter
  • 1 ui, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, gesnipperd
  • 180 ml rode wijn
  • 3 blikken tomatenstukjes (met kruiden)
  • 1 eetlepel suiker
  • 4 eetlepels fijngeknipte platte peterselie
  • vers geraspte Parmezaanse kaas
  • 400 gram lintpasta
Sla de kipfilets tussen 2 velletjes plastic folie met de zijkant van een koksmes of met een deegroller plat. Bestrooi met zout en peper en haal ze door de bloem. Schud de overtollige bloem eraf.

Verhit de olijfolie en de boter in een grote braadpan. Bak de kipfilets in ± 5 minuten gaar en bruin. Haal ze uit de pan en verpak in aluminiumfolie en zet apart tot gebruik.

Doe de gesnipperde ui en knoflook in het achtergebleven vet in de koekenpan en fruit ± 2 minuten. Voeg de wijn toe, roer de aanbaksels van de bodem los en kook de wijn op hoog vuur tot de helft in. Voeg de blokjes tomaat en de suiker toe. Laat op laag vuur zonder deksel ± 30 minuten zachtjes pruttelen. Voeg de peterselie toe en breng zonodig op smaak met zout en versgemalen peper.

Kook intussen de lintpasta beetgaar.

Leg de kipfilets op de saus.

Kip Parmigiana

Bestrooi met de geraspte Parmezaanse kaas.

Kip Parmigiana

Doe de deksel op de pan en laat de kipfilets door en door warm worden en de kaas smelten.

Kip Parmigiana

Schep op ieder (voorverwarmd) bord wat pasta, leg er een stuk kip naast en verdeel de saus over de lintpasta.

Eet smakelijk!

1 opmerking:

Karin zei

Ga dit nu maken! Lijkt me heerlijk, eerst maar eens beginnen met de kip plat te slaan hihihi lekker werkje ;-)