31 december 2006

Oliebollen en appelflappen

Vandaag (terwijl ik dit typ is het midden in de nacht, straks dus....) is het weer zover..... dan verdwijn ik een paar uur in de keuken om de jaarlijkse oliebollen en appelflappen te bakken. Ik had eigenlijk gepland om ze buiten te bakken, maar om met een elektrische frituurpan en oliebollenbeslag in de wind en regen buiten te gaan staan lijkt me niet zo'n goed idee. Dat wordt dus, voor zover dat kan met dit weer, de ramen open en bakken maar.

Zo maak ik al jaren mijn oliebollen en appelflappen:

Oliebollen

  • ± 4 ½ dl melk
  • 40 gram verse gist
  • 1 ½ theelepel suiker
  • 1 ei, losgeklopt
  • 500 gram bloem
  • 10 gram zout
  • 100 gram rozijnen
  • 100 gram krenten
  • 75 gram sukade, in kleine stukjes
  • poedersuiker om te bestrooien
Rozijnen en krenten 1 uur of langer weken in water (of rum, dat is ook erg lekker). In zeef uit laten lekken en droogdeppen met keukenpapier.

Melk verwarmen tot ± 40 °C. Boven kommetje gist verkruimelen, ½ theelepel suiker en de helft van de warme melk toevoegen. Roeren tot gist is opgelost en ± 10 minuten laten staan.

Boven kom bloem en zout zeven. In midden kuiltje maken. Hierin schenken: gistmengsel, 1 theelepel suiker, rest van melk en ei. Met houten lepel (of met de KitchenAid met de paddle/platte klopper) van midden uit tot glad beslag roeren en ± 3 minuten doorroeren. Beslag is goed van dikte als het in stukken van de lepel valt. Rozijnen, krenten en sukade erdoor scheppen.
Kom afdekken met ingevet plastic folie en op warme plaats ± 1 uur laten rijzen.

Olie in frituurpan tot 180° C verhitten. Met twee lepels of ijsbolletjestang deeg uit beslagkom scheppen en in hete olie doen. De oliebollen in ± 5 minuten laten rijzen en goudbruin bakken. Laat ze even uitlekken op keukenpapier. Bestrooi ze voor het serveren met poedersuiker.

Wil je ze warm eten verwarm dan voor het serveren de oven voor op 150 - 175° C en laat ze in ± 15 minuten warm worden.

Appelflappen
  • 150 gram zelfrijzend bakmeel
  • ½ theelepel zout
  • 1 ei
  • 2 dl melk
  • 5 eeetlepels suiker
  • 1 eetlepel kaneel
  • 5 appels, bijv. goudrenetten
  • poedersuiker of kaneelsuiker om te bestrooien
Boven kom zelfrijzend bakmeel en zout zeven. Kuiltje maken en hierboven ei breken. Helft van melk erin schenken. Met garde van midden uit tot glad beslag roeren. Al roerende rest van de melk toevoegen.

In diep bord suiker en kaneel door elkaar roeren.
Met appelboor klokhuizen uit appels boren. Appels schillen en ze in plakken snijden (± 1 ½ cm dik). De appelplakken aan beide kanten in suikermengsel drukken. Op bord leggen.

De olie in frituurpan verhitten tot 180° C. De appelplakken door beslag halen, even laten uitdruipen en in ± 3 minuten goudbruin en gaar bakken. Laat ze even uitlekken op keukenpapier. Bestrooi ze voor het serveren met poedersuiker of kaneelsuiker.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Mijn oma maakte de appelflappen met een flesje oud bruin bier i.p.v. melk. Ook erg lekker moet ik zeggen !!

Anoniem zei

Ha wat leuk, zo heb ik het van mijn moeder (en zij weer van haar moeder) ook geleerd. Ze smaken nog steeds overheerlijk mijn appel- en bananenflapjes met oud bruin!

Anoniem zei

hoi hoi....zou ik dit recept ook kunnen gebruiken met ananas uit blik?

Levine zei

ja hoor. Ananasschijven goed droogdeppen. Bakze!

Anoniem zei

Hoi ik wil graag oliebollen bakken maar ik kan nergens verse gist kopen, alleen vlak voor oudjaar. Maar ik lust ook oliebollen in de zomer ofzo. Dus nu maar drige gist maar 40 gr vers staat voor ?? Gram droog. Zou heel blij zijn met yw antwoord.... E.

Levine zei

Bij de Jumbo kan je het hele jaar door verse gist kopen. Ligt in de koelvitrine bij het brood. Ook bij de bakker kan je gist kopen. De verhouding droge gist / verse gist is 3 / 1. In dit recept gebruik je dus 13,3 gram droge gist.

Eric zei

Vandaag de appelflappen gebakken. Ze zijn goed gelukt. De kaneel proef je ook duidelijk terug. Lekker zo. Dankjewel voor het recept!